Apakah Itu Leptospirosis Atau Sindrom Weil



Leptospirosis’ adalah antara penyakit yang biasanya dibawa oleh haiwan kepada manusia. Jangkitan ini biasanya dihantar kepada manusia dengan membenarkan air yang telah dicemari oleh air kencing haiwan untuk bersentuhan dengan luka yang tidak sembuh pada kulit, mata, atau dengan membran mukus. Di luar kawasan tropika, kes leptospirosis adalah tidak selalu dan dalam musim-musim tertentu - kebanyakan kes adalah berlaku pada musim bunga dan musim luruh. [Sumber:Wiki].

Penyakit ini turut dikenali sebagai sindrom Weil , demam canicola , demam canefield , demam nanukayami , demam 7-hari , Kuning Tikus Catcher, demam Fort Bragg , penyakit kuning hitam dan demam Pretibial. Leptospirosis  adalah disebabkan oleh jangkitan bakteria ‘genus Leptospira’ dan memberi kesan kepada manusia sebagai juga haiwan lain.


Di Malaysia, penyakit ini sering di kaitkan dengan haiwan tikus terutamanya kencing tikus. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh kerajaan bagi membasmi tikus dan sekaligus mengurangkan kes-kes Leptospirosis yang menjadi-jadi terutamanya sepanjang tahun 2013 yang lalu. Kempen-kempen dan galakan menjaga kebersihan serta memerangkap tikus-tikus giat dijalankan. Hasilnya, kes-kes penyakit ini semakin kurang dilapurkan. Nota ingatan: penyakit ini bukan sahaja boleh berjangkit dengan ‘direct contact’ dengan kencing tikus sahaja, malahan ia boleh dibawa oleh haiwan pembawa seperti semut yang mungkin terpijak kencing tikus itu.

Tanda-Tanda Jangkitan Leptospiral

Jika anda terkena jangkitan Leptospiral, ia akan menhasilkan pelabagai tanda atau simpton. Namun, terdapat juga pesakit yang tidak mendapat apa-apa tanda dan ini amat merbahaya. Leptospirosis adalah penyakit dwifasa yang bermula dengan gejala seperti demam selesama (demam, menggigil, myalgias , sakit kepala yang kuat ).

Fasa pertama ( leptospirosis yang lemah/mild) akan menggangu pesakit secara ringkas sehingga fasa kedua ( leptospirosis teruk) bermula. 90 peratus daripada kes penyakit ini adalah leptospirosis yang lemah dan tanpa sebarang rawatan tertentu dan selebihnya mengakibatkan leptospirosis yang teruk.

Apabila leptospirosis teruk terjadi, maka jantung akan terjejas , kerosakan hati (menyebabkan demam kuning ), kegagalan buah pinggang dengan tanda-tanda yang sama dan symptons ; otak terjejas , meningitis lapisan luar otak, ensefalitis tisu otak sama dengan tanda-tanda yang sama dan symptons dan paru-paru terjejas sebagai yang paling serius dan mengancam nyawa semua akibat komplikasi leptospirosis. Jangkitan ini sering salah didiagnosis kerana gejalanya yang tidak spesifik .

Tanda-tanda dan gejala leptospirosis termasuk demam panas, sakit kepala yang teruk , sejuk , sakit otot, dan muntah-muntah , dan mungkin termasuk demam kuning, mata merah, sakit perut, cirit-birit, dan ruam. Sifat awalnya boleh menyerupai pneumonia. Tanda-tanda pada manusia muncul selepas tempoh pengeraman iaitu 4-14 hari. Manifestasi yang lebih teruk termasuk meningitis , kelesuan melampau , kehilangan pendengaran , gangguan pernafasan , azotemia , dan buah pinggang nekrosis tiub celahan , yang menyebabkan kegagalan buah pinggang dan kegagalan hati kadang-kadang (bentuk yang teruk penyakit ini dikenali sebagai penyakit Weil , walaupun kadang-kadang dinamakan Sindrom Weil ). Masalah kardiovaskular juga mungkin.

Inkubasi (masa pendedahan kepada gejala pertama ) pada haiwan adalah antara 2 hingga 20 hari. Pada anjing , leptospirosis yang paling sering merosakkan hati dan buah pinggang. Di samping itu, laporan baru-baru ini menggambarkan satu bentuk pulmonari leptospirosis taring yang berkaitan dengan pendarahan yang teruk dalam paru-paru - sama dengan manusia sindrom berdarah pulmonari. Vaskulitis boleh berlaku , menyebabkan edema dan pembekuan intravaskular berpotensi disebarkan ( DIC ). Myocarditis , perikarditis , meningitis, dan uveitis juga sekuelanya mungkin.

Leptospirosis perlu disyaki dan dimasukkan sebagai sebahagian daripada diagnosis pembezaan jika sclerae mata anjing kelihatan berwarna kuning ( walaupun sedikit kuning). Ketiadaan penyakit kuning tidak menghapuskan kemungkinan leptospirosis, dan kehadirannya boleh menunjukkan hepatitis atau patologi hati yang lain bukannya leptospirosis. Muntah-muntah, demam , kegagalan untuk makan, pengeluaran air kencing berkurangan, luar biasa gelap atau coklat air kencing, dan kelesuan juga tanda-tanda penyakit ini.